Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Szablą i krzyżem. Pokaz obrazu Jana Henryka Rosena - w Zamku Królewskim
Kiedy
23 lipca 2020 (czwartek) g. 10:00 - 17:00
Gdzie
Zamek Królewski, pl. Zamkowy 4 (Biblioteka Królewska) (mapa)
zamknij
Bilety
wstęp wolny
www.zamek-krolewski.pl
Dostęp dla niepełnosprawnych Możliwy dojazd autobusem Możliwy dojazd rowerem

Pokaz obrazu Jana Henryka Rosena Polska-Matka świętych, tarcza chrześcijan, dzieło o wymiarach 254x726 cm powstało w 1936 roku.

Ozdobny, wielkoformatowy fryz został wykonany do Pawilonu Polskiego na Międzynarodową Wystawę Prasy Katolickiej w Watykanie, otwartą 12 maja 1936 roku. Ekspozycję tę zorganizowano dla uczczenia 75-lecia watykańskiego dziennika „L`osservatore Romano”, założonego w 1861 roku, Organizatorami jej byli przedstawiciele kościoła katolickiego. Fryz do wystawy zamówiono u jednego z najważniejszych polskich artystów nurtu symbolizmu, prof. J. H. Rosena, przebywającego we Lwowie.

Od początku wykluczono technikę olejną, ponieważ założono, że dzieło będzie należało wysłać do Watykanu w formie zwiniętej. Ograniczenia finansowe oraz krótki termin realizacji zamówienia, narzuciły artyście zastosowanie rzadko używanej techniki „aux trois crayons” polegającej na rysunku trzema kredkami. Technika ta polegała na wydobywaniu elementów graficznych z tła, którym był najczęściej barwiony papier za pomocą kredek i pasteli w trzech kolorach: czarnym, czerwonym i białym.

Tego typu warsztat stosowano w baroku zwłaszcza w stosunku do portretów. Artysta wydobył modelunek postaci kredkami z beżowej płaszczyzny grubego, szarego papieru, który stanowi podobrazie dzieła, a następnie złotem wypełnił tło, co sprawiło wrażenie użycia techniki malarskiej. Na fryzie przedstawiono postacie związane z krzewieniem i obroną wiary, koncepcję połączenia myśli o ukazaniu Polski jako bastionu wschodniego chrześcijaństwa z postaciami i faktami, które ją budowały i rozwijały, tak pod względem religijnym, jak i naukowym oraz kulturalnym. Pracę nadzorował biskup katowicki ks. Adamski.

Obraz przedstawia jedenaście postaci rozmieszczonych w dwóch grupach po obu stronach przedstawionego centralnie, konturowego, opartego na XVII wiecznym przekazie graficznym przedstawienia Wawelu, ponad którym widnieje ryngraf z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej. Malarz wśród postaci ukazał św. Jana Kantego, Jana Kochanowskiego, św. Stanisława Kostkę, kardynała Ledóchowskiego, Józefa Kuncewicza, ks. Ignacego Skorupkę z krzyżem w ręku, podtrzymywanego przez polskiego żołnierza. Na obrazie widzimy też króla Jana III Sobieskiego, Józefa Piłsudskiego i inne postacie.

To monumentalne dzieło związane z historią kościoła oraz obecnością kultury polskiej jest nośnikiem treści narodowych, w powiązaniu z tematyką religijną na arenie europejskiej. Fryz nie jest powszechnie dostępny i znajduje się obecnie w Kurii Metropolitarnej Warszawskiej w Warszawie.

źródło: organizator