Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Koncert symfoniczny - w Filharmonii Narodowej
Kiedy
1 lutego 2020 (sobota) g. 18:00
Gdzie
Filharmonia Narodowa, Sienkiewicza 10 (mapa)
zamknij
Cena
50 zł - 110 zł
filharmonia.pl/

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Andrzej Boreyko - dyrygent
​Clara-Jumi Kang - skrzypce
Piotr Wilczyński - organy


Program:
Arvo Pärt - Swansong [7']
Ludwig van Beethoven - Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 [42']
Przerwa [20']
Camille Saint-Saëns - III Symfonia c-moll Organowa op. 78 [37’]

Do najsłynniejszych i zarazem najtrudniejszych utworów Ludwiga van Beethovena należy jego Koncert skrzypcowy D-dur. Napisany został w 1806 roku dla skrzypka Franza Clementa, który podobno zgrał go po raz pierwszy zaledwie 2 dni po skomponowaniu, a podczas premiery grał utwór a vista. Nie wiemy, na ile udane było tamtejsze wykonanie, ale op. 61 kompozytora szybko otoczyła zła sława. Mówiło się nawet o niewykonalnym koncercie Beethovena. Musiało upłynąć pół wieku, zanim Joseph Joachim udowodnił wszystkim z jakim arcydziełem mamy do czynienia, zapewniając mu należne miejsce w repertuarze największych skrzypków. Zapewne nie chodziło wtedy wyłącznie o trudności techniczne, jakie utwór stawia wykonawcom, lecz nowatorskie potraktowanie formy, długość trwania koncertu oraz to, że orkiestra i solista nie są już równorzędnymi partnerami w dialogu, lecz równolegle uczestniczą w rozwijaniu formy utworu.

Camille Saint-Saëns rozwinięte zdolności muzyczne wykazywał już jako niespełna trzyletnie dziecko, które potrafiło grać na fortepianie i popisywało się słuchem absolutnym, a niewiele później zaczęło komponować pierwsze utwory. W wieku 11 lat już jako koncertujący pianista deklarował możliwość zagrania z pamięci dowolnej z 32 sonat Beethovena!

Jest pewną niesprawiedliwością, że popularność słynnego Karnawału zwierząt (którego publikacji aż do swojej śmierci zabronił sam autor) przyćmiewa pozostały dorobek Saint-Saënsa. Był wszak autorem m.in. kilkunastu oper, koncertów na instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry, muzyki kameralnej, fortepianowej oraz trzech symfonii. Spośród nich to właśnie Trzecia stanowi podsumowanie i kulminację jego kariery kompozytorskiej. Zadedykowana Ferencowi Lisztowi od czasu prawykonania w 1886 roku stała się jedną z najchętniej słuchanych symfonii neoromantycznych.

źródło: organizator