Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Koncert symfoniczny - w Filharmonii Narodowej
Kiedy
12 października 2019 (sobota) g. 18:00
Gdzie
Filharmonia Narodowa, Sienkiewicza 10 (Sala Koncertowa) (mapa)
zamknij
Cena
30 zł - 90 zł
filharmonia.pl/

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Lionel Bringuier - dyrygent
Renaud Capuçon -skrzypce

Program:
Ernest Chausson - Poème na skrzypce i fortepian op. 25 [16']
Maurice Ravel - Tzigane na skrzypce i orkiestrę [10’]
Przerwa [20']
Siergiej Rachmaninow - III Symfonia a-moll op. 44 [40’]

Ernest Chausson nie skomponował wielu utworów. Zmarł nagłą śmiercią w wyniku upadku z roweru, w wieku zaledwie 44 lat. Spis jego twórczości obejmuje jedynie 39 dzieł opusowanych, w tym dwa poematy. Jeden przeznaczony na skrzypce i orkiestrę, drugi zaś na głos i orkiestrę. W bieżącym sezonie będziemy mieli wyjątkową okazję wysłuchania obydwu utworów, podczas różnych koncertów. Jako pierwszy zabrzmi Poemat na skrzypce i orkiestrę, który od czasu prawykonania cieszy się sporą popularnością i jest jednym z ulubionych utworów w repertuarze skrzypcowym.

W opozycji do intymnego i refleksyjnego poematu stoi równie wirtuozowska rapsodia na skrzypce i orkiestrę – Tzigane Ravela. Oba utwory zawarte w programie koncertu stawiają wykonawcom trudności techniczne najwyższej próby. Niemiecki wydawca Chaussona odmówił wręcz publikacji dzieła w obawie przed nikłym zainteresowaniem potencjalnych nabywców nut, odstraszonych zbyt skomplikowanym utworem.

III Symfonia to ostatnie dzieło tego gatunku w dorobku Siergieja Rachmaninowa i jeden z ostatnich jego opusów. Ostatnią symfonię Rachmaninowa odróżnia od pozostałych to, że posiada ona jedynie trzy części (zamiast czterech) z zatopionym w środkowym wolnym ogniwie scherzem o ostrych konturach. Cechuje ją także szorstka rytmika, cierpka harmonika oraz nieco odmienne potraktowanie orkiestry, z uwypukloną rolą perkusji i instrumentów solowych. Jednak, przede wszystkim jeszcze silniej dochodzi w niej do głosu słowiańska melancholia, która czyni Trzecią najbardziej rosyjską ze wszystkich jego symfonii.

źródło: organizator