Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Powozownia im. Zbigniewa Prus-Niewiadomskiego - wystawa stała w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa
Kiedy
(Okres wiosenno-letni (1 maja - 30 września) wtorki - piątki 10 - 17 soboty, niedziele 11 - 18. Okres jesienno-zimowy (1 października - 30 kwietnia) od środy do niedzieli 10 - 15)
Gdzie
Muzeum Łazienki Królewskie. Oddział Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa, ul. Agrykola 1 (mapa)
zamknij
Cena
1 zł - 8 zł
Możliwy dojazd autobusem

Konie robocze zniknęły z miast, powoli opuszczają wsie, w wojsku pozostał symboliczny szwadron. Razem z nimi odchodzą do lamusa historii uprzęże, pojazdy konne. Ale to, co z końmi wiązało się przez wieki, zasługuje na naszą pamięć. Współczesne akcesoria jeździeckie i zaprzęgowe praktyczne nie mają już tego uroku, tego śladu ręki mistrza, urody wzmocnionej świadomością, że drugiego takiego przedmiotu nie ma. Do połowy XX wieku trakcja konna była podstawą transportu lądowego, jeszcze niedawno w każdym regionie Polski można było obejrzeć inną, charakterystyczną uprząż. Dziś pozostały tylko pojazdy sportowe mocne i bezpieczne, ale estetycznie nijakie oraz dorożki łączące często różne style, albo i całkiem stylu pozbawione. Oryginalne, historyczne zaprzęgi zobaczyć można w nielicznych kolekcjach muzealnych. Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa taką ekspozycję zorganizowało.

Prezentujemy kilkanaście wyjazdowych pojazdów z kolekcji łańcuckiej (m.in. landolet, mylord, wolant, bryczka wolantowa, buggi, jagdwagen i sanie) oraz nasza kareta coupé i lando z kolekcji pszczyńskiej. Każdy jest interesującym przykładem konnego ekwipażu, jakie używane były na przełomie XIX i XX wieku i wyprodukowane zostały tak w znanych i renomowanych firmach europejskich, jak i przez polskich fabrykantów. Wystawę uzupełniają akcesoria jeździeckie i zaprzęgowe. Ekspozycja nawiązuje do historycznych powozowni, jakich wiele było elementem majątków magnackich i szlacheckich. Nie pokazujemy pojazdów typowo gospodarskich, związanych z drobną szlachtą i majętniejszymi włościanami. Być może dla nich znajdzie się miejsce po poszerzeniu ekspozycji. Założenie architektoniczne, w którego części umieściliśmy kolekcję, nazywane jest Stajnią Kubickiego. Jakub Kubicki był wybitnym XIX-wiecznym architektem, twórcą planów budowy. A budynki - to właśnie stajnia i wozownia. Na razie Powozownia zajmuje jedynie część budynku Stajni. Skąd pomysł nazwania Powozowni imieniem Zbigniewa Prus-Niewiadomskiego? Dla znawców tematu sprawa jest oczywista. Pozostałym wyjaśniamy, iż patron naszego przedsięwzięcia był wielkim znawcą tematu, popularyzatorem sportu zaprzęgowego, niestrudzonym obrońcą niewielkich polskich zasobów zaprzęgowych przed zniszczeniem i zapomnieniem, a przede wszystkim uroczym, życzliwym człowiekiem i przyjacielem naszego Muzeum.